Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

13 december 2004

Mycket att göra och så lite P3 Guld

Ja, det är fullt upp för tillfället och därför blir den här bloggen lidande lite då och då, men håll ut, jag försöker att inte låta det går mer än ett par dagar mellan två poster. Får se hur det går med det framöver, men blir det inte mer att göra än vad jag har nu så funkar det.

Jajaja, den här posten ska handla om svensk musik också om ni bara lugnar er.

I fredags listade jag de nominerade till P3 Guld och skrev även vilka artister som kommer att spela live på galan. Tänkte avslöja lite mer detaljer kring vissa liveframträdanden nu.

Den, åtminstone på sin hemsida, inte så välklädde, något jag tagit upp tidigare Anders Wendin, mer känd som Moneybrother, kommer att köra sin nya singel They're Building Walls Around Us.

Lars Winnerbäck kommer naturligtvis att köra sin hit Elegi.

The Ark kommer så klart också att köra sin förstasingel, One of us is gonna die young. Apropå The Ark så såg jag bassisten Leari och en kompis till honom stå och vänta på grönt ljus vid ett övergångsställe på Föreningsgatan i Malmö i helgen. Leari såg pigg och glad ut och ser säkert fram emot att få riva loss på P3 Guld.

En annan artist som spelar live på galan är Pauline Kamasewu. Det var ifjol somras som man kunde höra hennes låt "Running out of gaz" spelas på radion. Tyvärr är hennes hemsida under så kallad konstruktion. Uppenbarligen är skivbolagen inte särskilt intresserade av att presentera sina artister på ett bra sätt. Pauline är ju långt ifrån den enda hemsida som saknar information. Jag har tidigare skrivit om det här, här, här, här och här.

Laleh Pourkarim kommer också att spela live för oss på galan. Låten blir debutsingeln My song - Invisible. Iranfödda Laleh kom till Sverige och Göteborg som nioåring. Här lärde hon känna bland andra Jens Lekman som hon sammarbetat en hel del med. Hon har också hunnit med att göra film då hon spelar Yasmin i Jalla Jalla. Kändisskapet var dock något hon inte alls trivdes med och därför skippade hon sin skådespelarkarriär. Istället vill hon satsa på musiken, och det gör hon verkligen. Hon är inte intresserad av att ställa upp i olika TV-program etc. utan hon vill att de som verkligen är intresserade ska upptäcka hennes musik. Nästa år kommer hennes debutalbum. Upptäck det!

Några som inte kommer att spela live på årets gala är Teddybears STHLM och det tackar vi verkligen för. De gjorde det klart sämsta uppträdandet på förra galan. Jag hoppas verkligen att Patrik Arve och gänget INTE vinner kategorin Årets band som de är nominerade till. De gör nämligen skitmusik och dessutom har jag kommit fram till att Patriks tatuering är skitful, något jag var osäker på tidigare.

Bloggtoppen.se