Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

15 december 2004

P3 Svea

Någon frågade om det finns någon radiokanal som spelar mycket svensk musik förrutom P3. Naturligtvis finns det det. Faktum är att det finns en kanal som BARA spelar svensk musik! P3 Svea heter den. Tyvärr kan man bara lyssna på den via nätet. Du hittar startlänken till P3 Svea uppe till höger på P3´s hemsida.

Jag roade mig med att skriva ner låtarna som spelades under lite drygt en timme ikväll. Som du ser är det en väldig blandning mellan kända och okända artister, nya och gamla band och bra och dåliga låtar.

  • [Ingenting] - Alla har glömt
    En cover på Peter Himmelstrands låt som Towa Carson sjöng in på 60-talet. Även Annelie Rydé har sjungit in den.

  • Teddybears STHLM feat. Daddy Boastin - Little stereo
    Jag har skrivit om den här låten tidigare.

  • Yvonne - Wires
    Yvonne består av Henric de la Cour, David Lindh, Tobias Holmberg, Rickard Lindh, Johan Skugge och Niklas Jonsson. Hemsidan finns på www.yvonnemusic.com. Så klart lider den också av dåliga-artistsidor-syndromet som jag skrivit om tidigare, tyvärr är det värsta sorten också; "under construction"...

  • Daniel Lindström - Coming true
    Ingen har väl missat att det var Daniel som vann Idol 2004? Jag ger inte mycket för dessa bli-känd-dokusåpor/program och såg inte en minut av den här skiten heller. Tyvärr tvingas jag höra på eländet.. MEN! Det här eländet är faktiskt ganska bra. Mästerverk för att vara bli-känd-producerat.

  • Timo Räisänen - Lovers are lonely
    Timo har jag skrivit om tidigare.

  • Hell on wheels - Nothing is left
    Även om det inte verkar så av mina poster att döma så finns det faktiskt artister med fungerande hemsidor. Hell on Weels är ett exempel.

  • Weeping Willows - Lost love
    Även Weeping Willows har en fungerande hemsida.

  • Caroline Soul - People I know (Don´t want me)
    Namnet till trots så består det här bandet bara av killar.
    Caroline Soul är från Malmö och deras medelmåttiga hemsida hittar du här. Medelmåttig verkar dock vara bra i artistbranchen... Jag har tidigare skrivit om den fulaste hemsidan i världshistorien och det är ju en artistsida. Men Majessic Dreams ska i alla fall ha cred för att den funkar!

  • Eric Prydz & Retarded Funk - Call on me
    Jag har skrivit om den här låten tidigare.

  • Dreamboy - Uncalled for
    Första gången jag hörde Dreamboy tyckte jag att de lät lite grand som Niccokick. Lite senare läser jag att deras debut-EP med bland annat den här låten på, är producerad av Andreas Söderlund och Ronald Bood. Låter namnet bekanta? Andreas Söderlund är Niccokicks sångare och Ronald Bood producerade deras debutalbum som kom för några veckor sedan. Dreamboy är från Stockholm och vill du höra den här låten så finns den i mp3-format här.

  • Sophie Zelmani - Hard to know
    Hemsidan har jobbigt intro. Visst, det är kul att man får höra musik när man surfar in på en artisthemsida, men ge för 17 möjligheten att stänga av den utan att behöva skippa introt!

  • Ane Brun - My lover will go
    Ane är en inflyttad norska som efter bland annat Spanien och Bergen nu bor i Stockholm. Låter som en Anna Ternheim som vill märkas. Hennes hemsida finns här.

  • Titiyo - Lovin' out of nothing
    Titiyos hemsida är också medelmåttig. Alltså bra.

  • Fibes, Oh Fibes! - Still fresh
    Göteborgsbandet Fibes, Oh Fibes! blev P3 Guld-nominerade som årets nykomlingar. Bandet består av Christian Olsson, Mathias Nilsson, Andreas Jensen, Edvin Edvinsson, Erik Dahl och Anders Boson.

  • Christian Walz - Never be afraid again
    Christian Walz har faktiskt både en snygg och bra hemsida. P3 Guld-nominerad i kategorin Årets manliga artist.

  • Mo - The right world
    The Mo består av Nicko, Dixa, Otto och Ricky. Bra band. Skittråkiga namn.

  • Suburbian Kids with biblical names - Rent a wreck
    Stockholmsband bestående av killarna Johan Hedberg och Peter Gunnarsson.

  • Embee & Vanessa Liftig - Not tonite
    Ni vet väl vad P3 Guld-uppträdande Embee heter egentligen? Det skrev jag om igår.

  • Europe - The final countdown
    Klassiker!

  • Melody Club - Baby
    Bra låt, schysst hemsida.

  • Anna Ternheim - To be gone
    Anna har en väl fungerande och rätt snygg hemsida. To be gone är bra, Better be är bättre men hennes bästa låt är Shoreline. Synd att det är en Broder Daniel-cover.

Bloggtoppen.se