Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

14 december 2004

Julmusik?

Någon frågade om det görs svensk julmusik så här i juletid. Jag förstår vad han menar. Den julmusik som spelas i radio är mycket sällan svensk. Allt som oftast är den amerikansk. Vem minns inte Mariah Careys All I want for Christmas is you? Alldeles för många tyvärr. Tyska jullåtar har vi varit förskonade ifrån så när som Unter dem Weinachtsbaum med Blümchen för fem år sedan. Men svenska då? Är det bara Adolphson & Falk som gjort en svensk jullåt, i form av Mer jul, de senaste 20 åren?

Nej, inte riktigt. Man kanske inte ska räkna Werner & Werners Vår julskinka har rymt men Just D´s Juligen har väl ingen glömt?

Morgonpasset i P3 har gjort till tradition (eller i alla fall vana enligt min post om P3 Guld från i fredags.) att bjuda in artister till en jullåtstävling. Ifjol vann Elin Sigvardsson med sin låt Love me without heart som nu finns utgiven som B-spår på singeln Song for Anna. Hon vann före bland andra Miss Universum och Wille Crafoord.

I år är det bland andra Niccokick, Mattias Holmgren och Raymond & Maria som försöker sig på att ta hem segern i tävlingen. Förhoppningsvis har P3 gjort ett bättre röstningssystem än fjolåret då man kunde rösta precis hur många gånger som helst och antagligen var det något fanatiskt Elinfan som gjort just detta för hon hade knappast bästa jullåten.

Jag inledde den här posten med att skriva om Adolphson & Falk och jag slutar på samma sätt. De spelade live på Moment i Stockholm i lördags, första konserten på 20 år enligt tidningar. Det låter lite väl otroligt men eftersom jag aldrig varit särskilt inne på A&F så vet jag inte om det stämmer.

Skrivet lyssnandes på Marit Bergman - Baby, Dry your eye

Bloggtoppen.se