Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

09 juli 2005

Vad skulle jag inte ge dig?

För ett tag sedan skrev jag om Lasse Lindhs låt Svenska hjärtan och dess refrängrad "Jag ger dig inte min morgon och inte min dag". Jag skrev vidare att den textraden är inspirerad av Fred Åkerströms text i Jag ger dig min morgon.

Ola, som skriver om musik på bloggen Fula Fula Ord, skrev några dagar senare om Jakob Hellmans låt Hon har ett sätt där refrängen inleds med raderna

Om hon var min
Om det var jag
Skulle jag ge
Ge mina dar


Fred Åkerström (som döptes till Bo Gunnar, tog artistnamnet Fred som han senare bytte förnamn till) sjunger "Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag.", Lasse Lindh sjunger att han "[..] ger dig inte min morgon och inte min dag. Du får nåt så mycket bättre, du får hela djävla jag!" och Jakob Hellman sjunger att han skulle ge sina dar.

Jag vet inte rikigt vad som är störst. Lasse Lindh ger "hela djävla jag" men ingår hans tid där? Fred Åkerström ger sin morgon och sin dag. Är det bara en morgon och dag det handlar om eller är det alla som återstår i hans liv? (Som för övrigt ändade alldeles för tidigt 1985.) Men vad innebär tiden? Han ger av sin tid, men ger han av sig själv? Samma sak med Jakob Hellman som ger sina dar (men inte dina morgnar).

Nä, som jag ser det så ser topplistan över vem som ger mest ut så här:

1. Lasse Lindh
2. Fred Åkerström
3. Jakob Hellman

Att jag anser att Jakob Hellman är den bästa av dessa artister hjälper alltså inte.

Bloggtoppen.se