Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

28 juni 2005

Jag ger dig (inte) min morgon

Jag skrev om Lasse Lindhs låt Svenska hjärtan häromnatten. Inledningsraden i refrängen till låten går "Jag ger dig inte min morgon och inte min dag." vilket så klart syftar på Fred Åkerströms svenska översättning av Tom Paxtons låt Jennifer Rabbit/I give you the morning; Jag ger dig min morgon.

Fred Åkerströms (1937-1985) dotter Cajsa-Stina Åkerström (mest känd för Fråga stjärnorna även om jag anser att Socker, knäckebröd och choklad är betydligt bättre.) är en av de artister som spelat in en egen version av Jag ger dig min morgon. Den finns med på hennes senaste skiva 10 visor - De vackraste orden som släpptes för två veckor sedan. De tio visorna är

01. De vackraste orden
02. Två tungor
03. Som en längtan
04. Näckaspel
05. Nu har jag fått den jag vill ha
06. Som stjärnor små
07. Glad igen
08. Fragancia
09. Jag ger dig min morgon
10. Ser du mina händer

En annan som sjungit in låten är Håkan Hellström. Den finns med på hans EP Luften bor i mina steg från 2002. Låtlistan:

1. Visa vid vindens ängar (Mats Paulsson)
2. Äntligen på väg (Ted Gärdestad)
3. Trubbel (Olle Adolphson)
4. Jag ger dig min morgon (Fred Åkerström)

En grupp som valt att sjunga in den på orginalspråk är Weeping Willows. Tack vare It´s a trap kan du ladda ner och lyssna på Weeping Willows - I give you the morning.

Bloggtoppen.se