Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

24 juni 2005

Mer Lasse Lindh

Jag länkade tidigare till några mp3or med Lasse Lindh-låtar och letade efter det upp lite mer information om Lasse Lindh. Han ligger på skivbolaget Groover Recordings som nyligen gett ut singeln Svenska Hjärtan som jag i en tidigare anteckning utnämnt till årets bästa sommarlåt hittills. För ett smakprov av låten i mp3-format klicka här.

Lasse började sin musikkarriär för tio år sedan i bandet Chevy där en annan av medlemmarna var Karl-Johan Wingquist som senare kunde höras i bandet First Floor Power som jag tidigare nämnt i samband med min anteckning om en annan FFP-medlem; Jenny Wilson.

Lasses hemsida kan man ladda hem en demoversion av Svenska Hjärtan. Man hittar också Sveriges, i skrivande stund, tommaste blogg.

Apropå Svenska Hjärtan så berättar Lasse att låten kom till så här:

"Skrevs nästan löjligt snabbt i mina föräldrars gamla torp i Småland. Mamma och jag hade donat med maten och nu stod den i ugnen och plötsligt fick jag lite tid över. Så jag stängde in mig i kammaren och började slö-plinka lite. Och då kom dom, dom där så magiska 30 minuterna som bara dyker upp ibland i tomrummet och väntan på något. Hela låten bara forsade ur mig. Jag fick såklart pilla lite med texten i efterhand men det får man alltid och sällan så här lite.


Och nedan följer så texten till låten.

"Svensk sommar tinar frusna själar
och stackars satar som du och jag
som tror och hoppas och tänker
att nu så nu är det väl
Äntligen våran tur
att träffa någon som behandlar oss väl,
kysser mig ömt och brutalt, sover sked,
håller hårt både morgon och kväll
Dom säger dom bästa är tagna
men dom ljuger, dom ljuger för vi finns ju kvar
Och om dom bara gav oss chansen

Jag ger dig inte min morgon och inte min dag
du får nått så mycket bättre, du får hela djävla jag
Hela underbara och unika jag,
inte något så fjuttigt som en morgon och en dag

Svenska hjärtan smälter aldrig
när dom väl har frusit
Skitsnack, ge mig kärlek och passion
och hunger och magi så smälter jag rakt av
Och vi som väntar på något gott
vi väntar alltid för länge jag vet, jag vet
Men ett liv med låga krav
är som sommar utan sol och vinter utan snö
Och vem vill leva så

Jag ger dig inte min morgon och inte min dag
du får nått så mycket bättre, du får hela djävla jag
Hela underbara och unika jag,
inte något så fjuttigt som en morgon och en dag"

Det nya albumet beräknas släppas i september.

Bloggtoppen.se