Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

07 september 2006

Men gör det själv då!

Är det något jag gillar med internet så är det när man får se prov på den där "gör det själv"-andan som finns där ute. När jag under hösten 2004 började leta efter bloggar om svensk musik upptäckte jag hur skrämmande lite det fanns. It's a trap och Swedesplease (Dagens Skiva har förresten intervjuat Craig. Läs här!) var de två stora sajter som lät mig upptäcka ny, svensk musik, men båda skrevs av amerikaner, hur snett var inte det?

På svenska fanns det inga musikbloggar värda namnet vad jag kommer ihåg (eller också upptäckte jag inte dem förrän senare) men nu finns det hur mycket som helst och jag upptäcker ständigt nya.

Men eftersom jag i slutet av november 2004 inte hittat någon svenskspråkig blogg om svensk musik så insåg jag att ska det göras så får jag göra det själv och den här bloggen föddes.

När jag ser andra projekt som görs i samma "gör det själv"-anda blir jag så glad. Nu senast handlar det om Claes Sillbergs sajt om Freddie Wadling. Det fanns ingen riktigt bra Freddie-sajt tyckte Claes och satte därför ihop en själv. Det finns inte riktigt så mycket material som kan tänkas vilja ha på sajten ännu, men enligt Claes är det på gång.

Sajten kan vara lite svajig nu i början så får du upp en 404-sida så försök lite senare igen.

Bra jobbat, Claes!

Andra bloggar om: , ,

3 Comments:

Blogger ptrkhmbrg said...

Jag tycker väl att vi bloggat om musik sedan vi började 1999...

Låt gå för att begreppet inte fanns då.

12:44 em  
Blogger Micke Orgel said...

"På svenska fanns det inga musikbloggar värda namnet vad jag kommer ihåg (eller också upptäckte jag inte dem förrän senare)"

Det var nog så att jag inte upptäckte er förrän senare. Fast sen är det ju intressant att fråga sig vad en blogg är. Är det en blogg om man börjar innan begreppet finns? Filosofi var aldrig mitt starka ämne. :)

1:20 em  
Anonymous Anonym said...

Det var/är själva grundtanken i punken. Do It Yourself.
Det genomsyrade och genomsyrar oss som var/är med.

Mer om detta på mitt eget bands hemsida:
http://www.myspace.com/bizex

2:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se