Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

06 september 2006

Myspace blir musikbutik

Jag skrev tidigare idag om RSS-flöden och nämnde då att jag tycker att Myspace är ett bra komplement till detta.

Egentligen skulle jag skriva om nyheten att Myspace börjar sälja musik men det får jag göra nu istället.

Enligt SvD.se kommer den nya internetbutiken att skilja sig från andra inom samma bransch så till vida att även artister utan skivkontrakt kommer att kunna sälja sin musik, att musikerna själva kommer att bestämma priset på sina låtar och att låtarna kommer att säljas i mp3-format.

Det senare är något som förståsigpåare tror kommer att hindra de stora skivbolagen från att vara intresserade då dessa ju inte är kopieringsskyddade.

Men jag tror inte musikintresserade kommer att vara intresserade av vad Myspace har att erbjuda på längre sikt eftersom man tydligen bara ska erbjuda mp3-filer komprimerade med 96 kbit/s vilket ger en klar ljudförsämring jämfört med till exempel CD-skivor.

Vi i Europa har dock ingen nytta av Myspaces butiksplaner.
Enligt Sydsvenskan kommer bara amerikanska artister kunna sälja sin musik och bara amerikaner kommer att kunna köpa den. En internationell lansering är aktuell men det finns ingen tidsplan för en sådan säger talesmän för Snocap, som sammarbetar med Myspace, till tidningen.

Personligen hade jag gärna lagt pengar på musik jag hittar på Myspace men då krävs det en del kriterier som den kommande Myspace-butiken inte lever upp till.

* MP3-filer komprimerade med minst 128 kbit/s. Gärna med flera olika komprimeringar så att man kan välja. Bättre komprimering får gärna kosta lite extra.

* Lätt att betala. Jag vill inte behöva knappa in kontokortsnummer mm varje gång jag gör ett köp. Ett enkelt sätt hade varit att sätta över pengar på ett konto kopplat till mina inloggningsuppgifter och sedan tas pengarna därifrån. När de är slut får jag helt enkelt sätta över mer. Kanske är det så här PayPal funkar? Jag har inte prova; någon som vet?

* Vem som helst ska kunna sälja och köpa ljudfiler. Naturligtvis ska det vara en internationell butik (varför inte från början?) där vem som helst kan köpa och sälja ljudfiler. Det behöver inte handla om enbart musik då många sysslar med popcast nuförtiden. Podcast är inspelade ljudfiler som kan laddas ner från t.ex bloggar. Även Sveriges Radio använder popcast, fast de kallar det poddradio. Ett annat exempel är Dagens skiva vars podcastflöde (RSS) du prenumererar på här.

Här följer länkar till andra som skrivit om Myspaces planer:
Kal Ström
SvD
Sydsvenskan
Internet Worlds blogg

Vad tycker du om Myspaces planer? Kommentera gärna!

Andra bloggar om: , ,

Bloggtoppen.se