Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

24 juli 2005

Kommentarer är kul och mer om Incka

Via en kommentar till min anteckning om Incka hittar jag en väldigt speciell cover av Geroge Michaels Careless whisper framförd av Lasse Lindh som jag tidigare skrivit om bland annat i anteckningarna Vad skulle jag inte ge dig? och Mer Lasse Lindh.

Det är Groover Recordings som bjuder på den och du hittar den och några andra sommarcovers av andra artister här. Observera att en del av filerna är i wma-format.

------

Via en annan kommentar till samma anteckning får jag svaret på frågan om Anna gillar Incka. Svaret får väl betraktas som ett nej, även om hon varit på en halv konsert mer med henne än vad jag varit.

------

Jag tänkte återkomma till Incka också nu när jag har bättre tid än sist. Incka, eller Inga-Lisa Ullén som hon egentligen heter, är ursprungligen från Örnsköldsvik men flyttade till Göteborg där hon tillsammans med bland andra systern Lotti och Linda Lindmark (då Kumberg) som senare grundade PR-byrån Skiva, startade bandet William. Övriga medlemmar i bandet var Henrik Andersson och Erica Granström.

Bandet släppte två skivor (William 1990 och 13 lögner och ett popband året efter) och hade en liten hit med Se på TV.

När Incka 1998 gjorde sin solodebut med albumet Nu ännu bättre lyckades hon få hjälp med inspelningen av medlemmar i bland annat Kent, bob hund och Wannadies. Sommaren är hemsk som jag nämnde i förra posten och Apelsiner som Anna nämnde i kommenteren är två av låtarna från det albumet.

Uppföljaren Mat, Luft + Kärlek släpptes 2002 och innehöll bland annat låten Flygplan, min absoluta favoritlåt med Incka.

Här följer hela Inckas albumkarriär:

William
1990: William (LP)
A1. Mitt hjärta är guld värt!
A2. Skoskav
A3. Pojken Felix
A4. Söndag
A5. Slå mej i huvet
A6. Se På TV
B1. Fula vänner
B2. Måndag
B3. Vill du veta vad kärlek är?
B4. Möt mina ögon
B5. Flickor & ben
B6. Alright

1991: 13 lögner & ett popband
1. William!!
2. Flickan från igår
3. Som porslin
4. Framför dina solglasögon
5. Cykelvisan
6. Hon gör sig till
7. Mina läppstift & jag
8. I morgon är försent
9. Fredag
10. Min cowboy
11. Kyss den du älskar
12. Strawberry boy
13. Tills mitt hjärta slutar slå

Incka
1998: Nu ännu bättre
1. Två minuter
2. Apelsiner
3. Diskhofeber
4. Sommaren är hemsk
5. På smällen
6. Onsdag
7. Allt blir jättebra
8. Det som räknas efteråt
9. I en etta eller tvåa eller hemma hos nån
10. Tuggummi i håret

2002: Mat, luft + kärlek
1. Mat, luft + kärlek
2. Lyckligt slut
3. 14 igen
4. September
5. Under månen
6. Vintergäster
7. Flygplan
8. Folkets hus
9. Ny tid
10. Sluta lipa
11. Sista beställningen

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej,

Jag söker desperat efter albumet "nu ännu bättre" med Incka.... chansar på att du har denna till salu? :-)

//Charlotta

1:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se