Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

11 december 2005

Mer om P3 Guld

Jag lyckades bättre med mina P3 Guld-gissningar den här gången än ifjol. Då lyckades jag pricka in exakt hälften av de rätta nominerade artisterna. Så här lyckades jag i år.

Årets kvinnliga artist:
Laleh
Jenny Wilson
Hello Saferide
Frida Hyvönen
Robyn

Alla rätt. Ja, jag är nöjd.

Årets manliga artist:
Moneybrother
Håkan Hellström
Timbuktu
Thåström Alf
Darin

Fyra av fem. Helt okej.

Årets band:
Kent
Cardigans
The Ark
Caesars Hellacopters
Bodies without organs

Fyra av fem igen.

Årets nykomling:
Laleh
Jenny Wilson
Hello Saferide Frida Hyvönen
Le Sport
Amy Diamond Darin

Fortfarande mer än hälften.

Årets låt:
Robyn - Be mine
Timbuktu - Alla vill till himlen
Anna Ternheim - Shoreline Laleh - Live tomorrow
Moneybrother - They're building walls around us
Amy Diamond - What's in it for me? September - Satellite

Guldmicken:
Kent Lars Winnerbäck
Laleh
Robyn
Moneybrother Hellacopters
The Ark Timbuktu

Enda kategorin där jag inte fixade att gissa rätt på mer än hälften av artisterna.

Årets pop: Suburban kids with biblical names
Årets dans: Tomas Andersson
Årets hiphop/soul: Timbuktu
Årets metal/rock: Nocturnal Rites

Som jag skrev i posten där jag gissade vilka som skulle nomineras så har jag ganska dålig koll på vad P3 gillar för artister i de här kategorierna och ändå lyckades jag pricka in två av de som nominerades. Det är jag nöjd med.

Dessa trodde jag kommer spela live på galan den 21 januari:
In Flames
Eric Gadd
Cardigans
Hello Saferide
Kristofer Åström
Sophie Rimheden
Timo Räisänen
Håkan Hellström
The Sounds

I och för sig kommer minst en hemlig artist att uppträda på galan också. Det kan ju bli t.ex Håkan Hellström, men än så länge är han överstruken.

Summering:
21 av 30 nomineringar gissades rätt på = 70%
Hälften av ämneskategorierna gissades rätt på = 50%
Tre av de tolv offentliggjorda artisterna som spelar på galan gissades rätt = 25%

Ifjol svor jag över att jag inte fick in i snitt minst fyra av fem. I år är jag nöjd med de 3½ jag satte. Jag har sansat mig.

Bloggtoppen.se