Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

07 december 2005

Mina gissningar inför P3 Guld

Imorgon kväll avslöjas vilka artister som nominerats till P3 Guld. Nedan följer mina gissningar. De i fetstil räknar jag med vinner på galan den 21 januari.

Längst ned har jag lite gissnar på vilka artister som kommer att spela live för oss på galan, något som också avslöjas i morgondagens Musikjournalen i P3 20.03.

Årets kvinnliga artist:
Laleh
Jenny Wilson
Hello Saferide
Frida Hyvönen
Robyn

Vilken comeback för Robyn! Första albumet på egna skivbolaget Konichiwa Records blev en succé och det skulle förvåna mig mycket om hon inte får många utmärkelser för detta album, däribland en P3 Guldutmärkelse för Årets kvinnliga artist.

Årets manliga artist:
Moneybrother
Håkan Hellström
Timbuktu
Thåström
Darin

Okej, det går inte att blunda för Darins framgångar längre. Han har visat att han har kvalitéer som räcker utanför Idolstudion. Men har han fått tillräckligt många fans för att vinna den här kategorin? Jag tvivlar. Det står mellan Moneybrother och Håkan Hellström. Jag tror Moneybrother tar det.

Årets band:
Kent
Cardigans
The Ark
Caesars
Bodies without organs

Kent har flest fans, flest hängivna fans, flest röstande hängivna fans. Ingen konkurrens.

Årets nykomling:
Laleh
Jenny Wilson
Hello Saferide
Le Sport
Amy Diamond

Det har varit tjejernas år i år! Jag skulle kunna haft med Frida Hyvönen istället för Le Sport men mer troligt är att Bodies without organs skulle kunna sno sig in bland de nominerade. Laleh tar hem detta.

Årets låt:
Robyn - Be mine
Timbuktu - Alla vill till himlen
Anna Ternheim - Shoreline
Moneybrother - They're building walls around us
Amy Diamond - What's in it for me?

Robyn har gjort årets låt. Redan när jag hörde den första gången (på förra P3 Guldgalan) anade jag att det skulle bli P3 Guldnominering av det. Jag hoppas verkligen hon vinner, även om konkurrensen är stenhård, framförallt från Timbuktu och Anna Ternheim.

Guldmicken:
Kent
Laleh
Robyn
Moneybrother
The Ark

Kent tar hem den här kategorin också, även detta tack vare sina fans.

Årets pop: Suburban kids with biblical names
Årets dans: Tomas Andersson
Årets hiphop/soul: Timbuktu
Årets metal/rock: Nocturnal Rites

Jag har ganska dåligt koll på vad P3-folket har för uppfattning i dessa jurykategorier och därför blir det bara en gissning i varje kategori. Därmed inte sagt att just detta blir vinnaren, bara att dessa artister blir nominerade.

Dessa tror jag kommer spela live på galan den 21 januari:
In Flames
Eric Gadd
Cardigans
Hello Saferide
Kristofer Åström
Sophie Rimheden
(Det skulle inte förvåna mig om Marit Bergman hjälper till på hennes låt.)
Timo Räisänen
Håkan Hellström
The Sounds


Imorgon får vi se hur rätt jag fick.

Bloggtoppen.se