Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

11 december 2005

Henke på kent.nu gör bort sig

Jag läste just en artikel i SvD som är kritisk till att P3s jury valt bort Kent från kategorin Guldmicken trots att de enligt uppgift fick flest röster. kent.nu's webbmaster Henrik Larsson har till och med startat en namninsamling mot P3. Information om denna namninsamling upptar just nu större delen av kent.nu's förstasidan.

Det är så pinsamt att man blir röd om kinderna. Ingenstans på sidan där man tidigare kunde nominera artister till de olika priserna stod det att de som fick flest röster automatiskt var nominerade.

Jag var på en av Kents konserter i somras och hade ståpäls från första till sista sekund tack vare deras låtar. Kents scenframträdanden har aldrig varit något speciellt så att så många Kentfans nominerar sina favoriter till Guldmicken beror helt enkelt på bristande insikt.

Aftonbladet väljer inte ut fem favoriter bland de som läsarna nominerat när de gör sitt urval till Rockbjörnen. Där är det helt enkelt de fem artister som fått flest röster som nomineras. Kents fanatiska fans hade gärna nominerat dem i alla kategorier som finns (Årets nykomling, Årets kvinnliga osv) om det hade gått. Titta bara på 2003. Kent vann kategorien Årets bästa grupp för 2002 tack vare sin skiva... Vänta lite, ska bara kolla.. Nä, just det. De släppte aldrig någon skiva det året. ABBA, Philemon Arthur & the Dung och Ted Gärdestad var lika värdiga vinnare eftersom de alla släppte exakt lika bra skivor det året.

Som motvikt till Henkes namninsamling har jag gjort en egen där jag protesterar mot Henkes namninsamling. Inte för att jag har skuggan av en chans att få lika många underskrifter som han, jag har inte lika många fans som Kent och som jag skrev ovan så röstar de på vad som helst.

Min protestlista hittar du på www.namninsamling.com/henkelarsson. I skrivandet stund har Henkes protestlista 90 namnunderskrifter, min har en (gissa vem).

Senare...
Diskussion mellan mig och Henrik återfinns i kommentarerna till hans blogg.

2 Comments:

Blogger Henke said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

1:55 em  
Blogger Micke Orgel said...

Henkes kommentar är bortplockad eftersom diskussion pågår på hans blogg (länk ovan) och där återfinns samma kommentar.

2:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se