Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

15 januari 2006

Hello Saferide om illegal nedladdning av musik

Jag läste nyss ett citat av Annika Norlin alias Hello Saferide i hennes gästbok angående illegal nedladdning av musik:

"[I]nternet är en välsignelse till musikvärlden och [..] jag själv [skulle] aldrig [..] köpa en skiva som jag inte hört smakprov från innan. [..] [D]e flesta band kämpar för att få skivinspelningen att ens gå runt, alltså bara att inte gå back, och då tycker jag det är lite märkligt att se det som en rättighet att man ska få ta den musiken utan att betala. Bandet/artisten borde få bestämma det själv i alla fall. Jag tror att om fem år är det här inget problem, för då kommer man att ha hittat bättre sätt att köpa musik vid internet där det dessutom är brutalt mycket billigare än det är idag. det borde absolut inte behöva kosta tio spänn för en låt som det gör nu."

Jag blir imponerad över artister som vågar ta debatten för vad den är och inte går på skivbolagens linje. Naturligtvis ska en artist få betalt för sin musik precis som en konstnär får betalt för sina tavlor eller en författare får betalt för sina böcker, men betalningen ska inte behöva ske genom att vi tvingas köpa CD-skivor. Vi är många som skulle vilja köpa album och låtar i mp3-format men priserna är fortfarande lite för höga på de ställen där det går. Det här är ett ämne jag måste återkomma till.

Bloggtoppen.se