Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

29 december 2005

Varför skriver du inte om reggae?

Jag fick ett mail häromdan. Anders tyckte att det saknades reggaeartister i min länklista, förutom Papa Dee och Timbuktu som ju då och då är inne och trampar i det området.

Men Anders har rätt. Det är för lite reggae i den här bloggen och i mitt liv överhuvudtaget. Jag skulle ha besökt Skånsk reggaefestival i somras, något jag skrev om i slutet av den här posten men jag orkade aldrig ta mig dit.

Hur som helst. Ett band som verkligen borde stått med i länklistan är Kung Kodum. Jag har sett bandet några gånger och de har ett härligt gung och utrstrålar en glädje från scenen som är svår att värja sig mot.

Kung Kodum är ett niomannaband från Helsingborg och de sjunger på skånska och jag har svårt att tro att det skulle funka så bra på någon annan dialekt, Göteborgskan undantagen.

I våras släpptes deras andra album Vik din egen krona, bli din egen kung och Förstasingeln Vatten på deras kvarn kan du ladda ner här.

Låten Stå upp från den självbetitlade debuten tycker jag dock är bättre och videon till den hittar du här.

Bloggtoppen.se