Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

29 december 2005

The Elderly

Samma dag som It's a trap skriver om The Elderly så får jag ett mail från bandet. Anar jag marknadsföring?

Jag skulle kunna skriva många poster om vad jag tycker om det utmärkta sättet att marknadsföra sig via bloggar eller internet överhuvudtaget. Jag skulle kunna skriva många poster om vad jag tror kommer att hända med musikklimatet i framtiden (och jag ser en positiv utveckling!) men jag sparar det till senare för den här posten ska handla om The Elderly.

Bandet är från Göteborg och består av Daniel och Anton. De beskriver sina låtar som "vackra, akustiska indipopdängor" och efter att ha lyssnat på de tre låtarna från EPn r.i.p. flasklilja så är jag beredd att hålla med.

Men The Elderly har inte vuxit färdigt ännu. Det är lite missade taktslag och konstiga inandningar och andra konstigheter vid inspelningen, men därmed inte sagt att det inte funkar. Jag noterar det, men jag störs inte av det.

Efter att ha lyssnat på de två första låtarna tänker jag att jo, detta är ju bra, men det känns ändå lite tunt. Sen lyssnar jag på tredje låten och den fastnar som tapetklister. (Inte låten med Jumper utan riktigt tapetklister.)

Jag vet inte hur mycket jag gått och nynnat "Oh, oh no. It was an accident. She never told me anything but oh, oh no. It was an accident. She never told me anything but..." osv. The accident är en riktig poppärla.

Ladda ner låtarna nedan och gå sedan in på J-Bros.se för att ladda ner låtarna med Daniels och Antons soloprojekt.

The Elderly - Wellington
The Elderly - Haga Nygata
The Elderly - The accident

Bloggtoppen.se