Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

06 november 2005

Guldkorn!!

Via den amerikanska bloggen Swedesplease har jag hittat många guldkorn, men jag tror inte något korn har varit lika stort som det som presenterades i fredags.

Björn Olsson är guldklimpen och han är tydligen tidigare medlem i Soundtrack of our lives men har på senare år gett ut ett antal intrumentalalbum. Jag hittar information om fem stycken (Instrumentalmusik, Björn Olsson (krabba), Björn Olsson (kräfta), Björn Olsson (räka) och Björn Olsson (hummer) där den sistnämnda släpptes i september) och Swedesplease kan du ladda ner två spår från senaste albumet.

Det är alltid svårt att göra varierande instrumentalmusik som håller för ett helt album men Björn Olsson verkar ha lyckats. Nu har jag i och för sig bara hört de två låtar som finns att ladda ner på Swedesplease och den låt som finns att lyssna på på Björn Olssons egna skivbolag GRAVITATION från senaste albumet, men en kollega lånade ut Björn Olsson (kräfta) till mig igår och CD-spelaren har gått varm sedan dess.

Favoriter på skivan är de två inledande spåren Juli och Tjörn.

Av någon anledning har Björn valt att lägga in alla låtar två gånger på CD'n. Jag vet inte varför men jag tycker om greppet. Jag menar, plats finns.

Min kollega verkar ha riktigt bra musiksmak. Jag tror jag ska försöka utnyttja det mer framöver.

Bloggtoppen.se