Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

04 november 2005

Bojkotta Sony!!

Jag är inte riktigt renhårig mot alla artister. Jag laddar ner upphovsrättsskyddat material från nätet och ibland lägger jag till och med ut det för nedladdning på min blogg.

Även om det inte har någon betydelse ur lagens aspekt så gör jag det med de bästa av avsikter; jag vill att fler människor ska få upp öronen för bra musik.

Oftast laddar jag ner hela album och lyssnar igenom. Gillar jag vad jag hör köper jag skivan, gillar jag det inte raderar jag albumet från datorn.

Ibland händer det att jag hittar ett nytt band vars album eller EP kanske bara innehåller en eller par bra låtar, då köper jag det ändå. Nya, talangfulla band bör premieras!

Vad har detta med Sony att göra?

Jo, i Aftonbladetartikeln Vanliga CD-skivor kan förstöra din dator berättas det om Mark Russinovich som upptäckte att efter att han spelat en CD-skiva från Sony i sin dator fått ett oönskat program installerats på sin dator.

Programmet ligger dolt och dess syfte är väl inte riktigt klart mer än att det ska förhindra fildelning. Försöker man ta bort programmet riskerar man att göra sin CD-spelare oanvändbar.

Jag har lite svårt med de tekniska detaljerna i det här så läs mer i artikeln jag länkar till ovan eller på Mark Russinovich blogg (engelska).

Sökmotorn Knuff har en lysande tjänst som visar vilka bloggar som länkar till en viss tidningsartikel.

Dessa länkar till den Aftonbladetartikel jag skrev om ovan.

Bloggtoppen.se