Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

24 januari 2006

Jag slåss mot väderkvarnar...

Hur ska man kunna komma med objektiva nyheter när väderkvarnen Aftonbladet sprider lögner som i den här artikeln om Kent och den uteblivna Guldmicksnomineringen?

Aftonbladet skriver: "Kent diskades men vann ändå"
Kent diskades inte. Juryn valde fem andra artister. Ska alla artister som inte blev nominerade känna sig diskade?

Aftonbladet skriver: "När Kent trots flest röster plockades bort som Guldmick-nominerad svarade fansen med protestlistor."
Vadå röster? Hur många gånger ska jag behöva säga det? Det var ingen omröstning, man fick ge förslag på vilken artist man ville skulle bli nominerad. Sen har jag bara hittat en protestlista men Aftonbladet har kanske hittat fler?

Aftonbladet skriver: "Efter en hård kampanj av Kents ihärdiga fans på bandets hemsida fick P3 nog."
Va? Här har jag nog missat något. Eller tolkades innehållet i den här SvD-artikeln som att P3 valde bort Kent för att deras fans hade en kampanj? Eller har Aftonbladet källor som jag inte har?

Aftonbladet skriver: "Trots att deras egna regler säger att svenska folket ska rösta fram de nominerade i kategorin årets liveartist, diskades Kent."
Jag hittar inte P3s regler över hur de nominerade till Guldmicken ska plockas fram. Är det så att det ska ske en omröstning även här så har P3 gjort fel. Men då är väl detta som är nyheten och inte att Kent "diskades"?

Jag hoppas inte alla Aftonbladets artikla har lika många faktafel som den här...

Andra bloggar om: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du ska inte överskatta kvällspressen.

1:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se