Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

22 december 2005

Nina Letar UFO - Rock n roll blå ögon.mp3

Om någon frågar mig vilket som är det bästa bandnamnet genom tiderna svarar jag Nina Letar UFO. Det är briljant i sin enkelhet. Det har en skön rytm då varje ord består av två stavelser och det har både det lite mystiska (UFO) och det helt bisarra (det är bisarrt att leta UFO).

Hur låter musiken då? Jag hörde några låtar på 80-talet då bandet var aktivt (två album släpptes i slutet av 80-talet) men kunde inte komma ihåg någonting av hur det lät eller vad jag tyckte om musiken.

Men så nu i veckan spelade Pop non stop i P3 en låt med bandet och naturligtvis var det bra.

Sångerskan Malin Warne har en säregen röst (inte lika säregen som bandnamnet, men ändå.) som påminner om en annan svensk sångerskas, om det nu inte är låtarna jag hörde på 80-talet jag minns, men det tror jag inte.

Hur som helst, jag ska försöka spara på de postiva superlativen även om mycket talar för att Nina Letar UFO är ett band jag kommer att sätta väldigt högt på min lista om någon ber mig göra en över mina favoritband framöver.

Jag har bara lyssnat på Rock n roll blå ögon som var låten som Pop non stop spelade, men jag tyckte den var kanon. Det är dock inte detta jag grundar mina tankar om favoritband på.

Förutom att jag älskar Malins röst så hittade jag en annan anledning vid en sökning på bandnamnet. Ni vet ju vad jag tycker om artister som låter folk få ta del av låtar via mp3 på sina hemsidor, och vad hittar jag på Malins sajt om bandet? Jo, SAMTLIGA låtar från deras två album Nina Letar UFO och Med en mun

Nedan en länk till Rock n roll blå ögon, resten får ni ladda ner från Nina Letar UFOs hemsida.

Nina Letar UFO - Rock n roll blå ögon

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nina letar ufo är wow. Den låt jag aldrig glömmer är Baba twist.... Särskilt "...jag har dansat med en trollkarl..." .underbar rocksekvens. Det MW påminner om är Eva Sonesson fr Commando M.Pigg och särskilt deras andra skiva Mot mina läppar låg där och några till........... Micke orgel appellerar till en viss Muster.......... Inte illa sett med mina ögon men det finns säkert andra anledningar...Rocknroll blåa ögon är lysande.....

3:58 em  
Anonymous Ivana Bragman said...

haha, nu blev jag väldigt stolt, eftersom min pappa var gitarrist i bandet, Hans Bragman.
Tack så mycket!
Du får hans hemsida..:)

8:47 em  
Anonymous Anonym said...

Jo,håller med...Nina Letar UFU är något av det bästa som funnits.Apropå Malins säregena röst så är det inte många som har såna,Karin Wistrand och systrarna Idde o Irma Schulz är dom enda som kommer i närheten,möjligen Eva Dalgren också ;)
Kul att hitta något om ett av mina favvo-band...hälsningar Tommy...

9:52 em  
Anonymous Erik said...

Haaj!

Jag håller verkligen med om dom föregående talarna om Just denna låten. Det finns evigt långa nätter av minnen till denna låten.
Jag sitter just i nuet oc försöker plocka ut ackorden till låten på gitarr, men får inte riktigt till det. Är det något som kanske har bättre koll på detta än jag?
Isof vore jag evigt tacksam för detta.

Hoppas ni alla har det bra i Sommar!

Kärlek o Värme!
//Erik
Djlexxar@hotmail.com

2:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se