Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

14 november 2005

Veckans tema: Philemon Arthur & the Dung - Historia

Jag har länge haft idén att då och då ha ett veckotema men det är först nu jag gör slag i saken.

Första veckotemat blir gruppen Philemon Arthur and the Dung som väckte stor uppmärksamhet när man 1972 fick en grammis i klassen Gruppproduktion I med motiveringen "En glad och illfundig överraskning som dumpit ner från en skånsk vind och en skiva som är utrustad med självhäftande texter och melodier samt ett personligt sound".

Skivbranschens folk rasade; detta var väl inte musik?

Men tycker man så anser jag att man har låtit sig luras av det yttre. Musik låter annorlunda om man använder kakburkar, element, kaffepannor och liknande och deras texter låter vi första lyssning som musik för barn, men lyssna igen och tolka budskapet.

Thomas Öberg, sångaren i bob hund säger i boken Livet är en fest:

"Philemon Arthur & the Dung har ett sånt extremt personligt uttryck. Först kan man tycka att det är för barn med julklappsrim, men när man tittar närmare på det så smyger det sig in lite samhällskritik. Det smyger sig in att 'du ska inte tro att du är bättre bara för att du är rikare än jag' och en massa såna klassiskt härliga uppkäftiga tongångar som jag tycker är bra."

Detta symboliseras bäst i låten Ingenting i din hjärna som är en av tre låtar jag lägger upp idag. Det blir fler under veckan. Sammanlagt tänkte jag lägga upp tio låtar.

De tre låtarna är inte på något sätt mina favoriter med bandet men de ger ändå en viss fingervisning om hur de låter och vad deras texter handlar om. In kommer Gösta är låten som alla som hört någonting med Philemon Arthur & the Dung har hört. Det är låten med den upprepande texten om ingenting. Briljant melodi. Den andra låten är Ingenting i din hjärna, vilket är en av låtarna som jag antar att Thomas Öber syftar på i det han sa ovan; "Du ska inte tro att du är bättre bara för att du är rikare än jag". Den sista låten Jag mår så illa är en förlaga till Timbuktus låt The botten is nådd. Nej, kanske inte, men den handlar också om bakfylla. Otroligt svängig melodi.

Imorgon ska jag presentera lite teorier om vilka som ligger bakom Philemon Arthur & the Dung.

Philemon Arthur & the Dung - In kommer Gösta
Philemon Arthur & the Dung - Ingenting i din hjärna
Philemon Arthur & the Dung - Jag mår så illa

Bloggtoppen.se