Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

05 oktober 2005

Jakob Hellman - Avundsjuk på dej.mp3

1988 släpptes en klassisk skiva. När Sveriges bästa album genom tiderna ska utses hamnar den ofta i topp. Det handlar om Jakob Hellmans ...och stora havet.

Det var nog många som fastnade för den egensinniga videon till Vara vänner. Så också jag. I övrigt tycker jag att Hon har ett sätt är en poppärla även om jag bara gav den tredjeplatsen på den här listan.

En låt som verkligen fastnade hos mig var näst sista spåret Avundsjuk på dej. Vet ni vem som körar på den? Jo, självaste Titiyo!

Du har sett mig gå omkring i natten här,
i en gammal oåtkomlig atmosfär.
Du har sett mig undra över livet,
men har du sett mig tjuvtitta på er?
I ett fönster i ett hus där jag bor,
låter dunkla lampor ana nåt så stort.
Så du kan aldrig ana allt som jag vet.
Visst ser jag ut som en poet.
Jag stöter till dem då och då,
men låtsas aldrig se
alla dockansikten som du leker med.
En sån som jag har högre pretentioner,
jag undrar var dom är.

Refr:
Och hon lurar aldrig mig.
Visst tänker jag väl så;
hon säger aldrig nej.
Kan tankar va så små?
Du känner väl mej,
och du tror väl inte att jag är avundsjuk på dej.

Det händer att jag råkar gå
där hon går,
och hamnar mitt i dofterna av hennes blekta hår.
Då känns det som nåt som jag känt för längesen,
det känns som liv, det luktar vår.

Refr:
Och hon lurar aldrig mig..


Jakob Hellman - Avundsjuk på dej

Bloggtoppen.se