Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

19 augusti 2005

Junip

Jag har tidigare hört talas om Junip, José Gonzalez nya band, men inte brytt mig så mycket om det. José Gonzalez känns väldigt mycket 2003 och det är nya tider nu. Men när jag läste om projektet på Swedesplease och de länkade till videon till låten Black Refuge så tyckte jag att jag lika gärna kunde lyssna och se om det var någon skillnad mot tidigare Gonzalez-produktioner.

Och gissa om det nya ruffiga soundet höll på att välta mig ur stolen! Riktigt skönt gung var det i låten och även om det andra smakprovet på hemsidan, Official, inte kommer upp i samma klass så är det helt klart en intressant debut-EP som de är hämtade ifrån. Låtlistan nedan och länkarna går till mp3-spår av låtarna.

01. Black refuge
02. Turn to the assassin
03. Official
04. Chugga-Ghugga
05. The ghost of Tom Joad

Videon till Black refuge

Junip spelar på Malmöfestivalen i kväll och därefter ser schemat över inbokade spelningar ut så här:

8 sep: Lund, Mejeriet
1 okt: Köpenhamn, Rust
12 okt: Göteborg, Pustervik
13 okt: Växjö, Café de Luxe

Bloggtoppen.se