Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

02 augusti 2006

Puckade festivaler!!

Efter att ha läst att Malmöfestivalen tvingar lokala artister att ställa in sina övriga spelningar i Malmö i sommar och att artister som spelat på Storsjöyran inte är välkomna som publik känns det inte längre aktuellt att ha länkar till dem på min blogg.

Naturligtvis måste dessa storföretag tänka på sig själva i första hand men jag kan ändå inte förstå deras resonemang.

Varför skulle det skada Malmöfestivalen (som är gratis!) om *valfritt okänt Malmöband* spelade på t.ex Möllevångsfestivalen tre veckor innan Malmöfestivalen? Om jag upptäcker ett bra band som spelar gratis i min stad bara tre veckor senare så är det väl klart att jag går och ser dem igen. Finns det verkligen folk som resonerar "Jag har redan sett dem" i det läget?

Och vad tjänar Storsjöyran på att tvinga sina artister betala för att få komma in på området dagen efter sin spelning? Inte mer än artisten skriver negativt på sin blogg vilket resulterar i att jag m.fl läser det och att det skrivs om det på andra bloggar.

Det sägs visserligen att all publicitet är bra publicitet, men jag undrar..

Vet ni förresten hur många festivaler (av de som undersökts av P3s musikjournalen och Göteborgsposten) där andelen kvinnliga artister överstiger 50%?

Noll.

(Jag har inte hittat några andra artiklar om det låga antalet kvinnliga artister men det har kanske du? Tipsa i kommentarerna eller via mail i så fall för Sydsvenskanartikeln är lite väl Malmöfestivalvinklad.)

Andra bloggar om: , , ,

Bloggtoppen.se