Micke Orgel goes live - Om svensk musik

Micke Orgel delar med sig av nyheter och erfarenheter från svenskt musikliv. Skicka gärna epost om du vill dela med dig av nyheter, musikfiler, information eller bara vill prata om svensk musik i allmänhet: micke_orgel@hotmail.com

12 november 2005

Mockers

Band från slutet av 60-talet som från början bestod av Thomas Wiehe, Håkan Ripa och Gunnar Bernstrup. Senare ersattes Gunnar av Mikael Wiehe.

Så här berättar Mikael Wiehe i boken Livet är en fest (sid. 72):

"[..] sen hade min bror startat en grupp som han hallade för Mockers, efter Ringo Starrs berömda uttalande i Hard Day's night, ´are you a mod or are you a rocker, I am a mocker´.

Han startade gruppen med Håkan [Ripa] och Gunnar Bernstrup, som senare blev byteskomiker i radio. De hade varit nere och spelat i Paris 1966 på sommaren, men 1967 kunde Gunnar inte hänga med så då frågade dom mig, och då tog jag min Levingitarr och min klarinett, packade min ryggsäck.

Så gav vi oss iväg ner dit och spelade i Paris, dels i olika gathörn, dels på olika restauranger där vi fick komma in och spela tre låtar och gå med hatten. Det levde vi ganska gott på. [..] Så höll vi på 1967 och 1968 med denna grupp som hette Mockers.

Bloggtoppen.se